سـاعـتـی پـای درددل جـــانـبـازان

چـه خـبـر از جـــانـبـازان ؟

سـاعـتـی پـای درددل جـــانـبـازان

چـه خـبـر از جـــانـبـازان ؟

ابتکارات فرماندهان در دوران دفاع مقدس


بسم رب الشهدا و الصدیقین

ابتکارات فرماندهان در دوران دفاع مقدس


» مجموع ابتکارات فرماندهان در دوران دفاع مقدس شامل ابتکارتی است که در خود کم نظیر است و در عملیات های مختلف جنگ فرماندهان برای دفاع از مواضع خودی بکار گرفته شده است

» این مجموعه دارای 30 ابتکار خواندنی و آموزنده میباشد

» مجموعه ابتکارات فرماندهان در دوران دفاع مقدس مطلب اختصاصی«بسیج عاشقان ولایت» می باشد


» مجموع ابتکارات فرماندهان در دوران دفاع مقدس شامل ابتکارتی است که در خود کم نظیر است و در عملیات های مختلف جنگ فرماندهان برای دفاع از مواضع خودی بکار گرفته شده است

» این مجموعه دارای 30 ابتکار خواندنی و آموزنده میباشد

» مجموعه ابتکارات فرماندهان در دوران دفاع مقدس مطلب اختصاصی«بسیج عاشقان ولایت» می باشد

 1- در برابر پیشروی تانکهای T 72 سلاحهای ضد زره مثل RPG 7 کار آیی نداشت و این تانکها در حال نفوذ بودند . حاج ابراهیم دستور داد صحنه نبرد تعدادی لاستیک فرسوده را آتش زدند ، دشمن به خیال اینکه تانکهای T 72 زده شده اند به زرهی دستور عقب نشینی داد . (شهید همت)

2 - پشت پد با ارتفاع 5/1 متری حاشیه جاده خط پدافندی تشکیل شده بود . دشمن با یگان زرهی حمله کرده بود . فرمانده در خط با بلند گو سوار بر موتور سیکلت به نیروها دستور توقف کامل آتش داد . همه خط ساکت شد . وقتی تانکها و نفربرهای دشمن به فاصله 100 الی 150 متری رسید ، دستور حمله به تانکها صادر شد . صحنه عجیبی بود ، تعقیب تانک توسط نفر ! و در نتیجه همه تانکها و نفربرها سالم به غنیمت گرفته شد . (شهید کاظمی و شهید خرازی) 

3 - در مرحله پایانی عملیات بیت المقدس از همان مسیر ورود ارتش عراق یعنی پلیس راه به یگانهای مستقر دشمن در خرمشهر حمله شد و چند روز قبل از حمله برای گمراه کردن دشمن متقابل دژ خرمشهر در شرق تمرین چتر بازی و پیاده کردن چتر باز اجرا شد . 

4 - در حالیکه درگیری خطی و جبهه ای به شدت ادامه داشت به یگان دیگری دستور داده شد که همزمان ، دشمن را دور بزند و از پشت به او حمله کند .

5 - کوه جودی مقر کردها در عمق 150 کیلومتری خاک عراق توسط حاج احمد محاصره شد ولی به جای حمله و انهدام آنها ، پیک فرستاد و گفت یا از حالا به بعد اسلحه را زمین بگذارید و فقط کار سیاسی کنید یا همین حالا تا آخرین نفر بجنگید که مثمر ثمر واقع شد و با گرفتن تعد و توافقنامه و بدون جنگ و خونریزی پیروزی یزرگی بدست آمد و امنیت شمال غرب کشور تغییر مثبت کرد .

6 - حمله به پایگاه هوایی H 3 در عمق خاک عراق توسط تیز پروازان نیروی هوایی ارتش دو فروند F 4 فانتوم در عملیاتی فریبنده وارد خاک عراق شده ذهن دشمن را مشغول کردند و از طرف دیگر جنگنده ها از مرز ترکیه با عراق به پایگاه H 3 حمله کردند و 80 درصد پایگاه با هواپیماهای روی زمین را نابود کردند . این عملیات غافلگیرانه در تاریخ کم نظیر است .

7 - برای اینکه محور اصلی عملیات برای دشمن مشخص نشود ، از چند محور دیگر تک فریبنده یا ایذایی اجرا می گردید تا ضمن اینکه ذهن فرماندهی دشمن نسبت به محور اصلی پیشروی گمراه شود ، نتواند بموقع در زمان و مکان مناسب عکس العمل نشان داده و نیرو و تجهیزات را وارد عمل کند .

 ٨ - دستور دادند شبانه ماشینها ی مهندسی لودر و بولدوزر با چراغ روشن به سمت دشمن حمله کنند . نیروهای بی روحیه دشمن بادیدن صحنه از ترس پا به فرار گذاشتند . (عملیات بیت المقدس)

9 - قرار شد در حمله به تپه هایی که در دست دشمن بود ، تا نزدیکی خطوط استقرار دشمن شبانه لوله کشی آب صورت گیرد . (شهید برنسی)

10 - به فاصله زمانی بسیار کوتاه دو هفته ای از عملیات کربلای 4 در حالی که دشمن خود را برگزاری جشن پیروزی مهیا می کرد ، عملیات بزرگ و پیروز مندانه کربلای 5 در غافلگیری کامل دشمن اجرا شد و در نتیجه منجر به فتح زمین شلمچه گردید . (یا زهرا)

11 - حفر تونل تا پشت خطوط پدافند ی دشمن . 

١٢ - در شرایطی که دشمن در حال پیشروی بود ، نیروی کمکی نرسیده بود ، مهمات کم شده بود و اکثر نیروهای در خط شهید و مجروح شده بودند ، بیسیم چی در توصیف وضعیت خودی و در جواب رده بالا گفت وضعیت ما عالی است همه نیروها آماده اند و فعلا ساکت نشسته اند تا دشمن به منطقه دلخواه برسد و یکباره حمله کنیم . نتیجه این شد که چون دشمن شنود می کرد به یگانها ی خودش دستور عقب نشینی داد . (جزایر مجنون)

١٣ - عکس قضیه فوق در کردستان اتفاق افتاد و در یکی از مقرهای خودی بالای تپه ، پس از چند ساعت در گیری به دستور فرمانده همه آماده و ساکت منتظر نشستند . بیسیم چی به رده بالا گفت وضع خراب است ، همه نیروها شهید و مجروح شده اند و مهماتمان تمام شده ، لذا ضد انقلاب خیلی آرام در تاریکی شب به سمت بالای تپه پیشروی کرد . وقتی به فاصله 20 الی 30 متری رسیدند فرمانده دستور آتش داد که تلفات سنگینی به ضد انقلاب وارد شد .

١٤ - در عملیات ثامن الائمه ، وقتی سپاه دشمن رو به هضمیت گذاشت نیروهایش قصد فرار از طریق رودخانه کارون را داشتند . با باز کردن شیر نفت بر رودخانه و آتش کشیدن آن سطح رودخانه را آتش فرا گرفت و در نتیجه از فرار نیروهای دشمن جلو گیری شد و همه آنها به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند .

١٥ - میدان تیری تشکیل داد و اجازه داد هر کس عشق تیر اندازی دارد هر چقدر دوست دارد تیر اندازی کند همه روزه . بعد گذشت چند ماه ، ماهیانه بیش از چند نفر مراجعه نمی کردند و حتی ماهی یک جعبه مهمات هم مصرف نمی شد . (شهید همت)

١٦ - با استفاده از اسرای جنگی نادم و مجاهد تیپی تشکیل داد که همراه با رزمندگان علیه دشمن می جنگیدند (سپاه بدر) . در عملیاتها و در مناطق مسکونی عراق از همان یگان استفاده می شد تا مردم عراق احساس دشمنی نکنند . (شهید دقایقی)

17 - در ناامنی کردستان برای اینکه به مردم کردستان جرات دهد که از خانه ها بیرون بیایند و وضعیت زندگی در شهر عادی گردد ، از پایگاه و سنگر خود تا مقر سپاه پیاده در خیابانهای شهر را رفت . وقتی مردم از پنجره خانه های خود این صحنه را دیدند ، آرام آرام بیرون آمدند .

18 - خیلی از بسیجیانی که بخاطر بعضی مسائل مثل بیدار نشدن برای نماز صبح و بعضی شیتنطها از سایر یگانها اخراج شده بودند را به تیپ امام جواد (علیه السلام) جذب کرد و در مسئو لیتهای مختلف مثل تک تیر انداز و . . . بکار گرفتند که بعضا هم شهید شدند .

19 - به بازداشتگاهی که ضد انقلابهای دستگیر شده در کردستان نگهداری می شوند ، وارد شد و با آنها درباره مسائل اعتقادی و جبهه حق و باطلل ، مفصل صحبت کرد . حتی وقت خواب ، اسلحه کمری خود را زیر سرش گذاشت وشب پیش آنها خوابید . نتیجه اینکه خیلی از آنها که بخاطر بی اطلاعی فریب خورده بودند ، نادم وپشیمان پیشش آمدند و با گریه و زاری توبه نمودند . (شهید بروجردی)

20 - در عملیات فتح المبین تنگه رقابیه را دور زدند و از پشت دشمن سر در آوردند . (شهید باکری و شهید کاظمی)

٢١ - در طی عملیات فتح المبین یگانی را مامور نمودند ، مخفیانه 30 کیلومتر در عمق مواضع دشمن به سمت توپخانه راهپیمایی کند و قبل از شروع عملیات یگان توپخانه دشمن را نابود کند . یعد از شروع عملیات آتش سنگین دشمن بر روی نیروهای خودی وجود نداشت .

22 - انداختن آب زیر تانکهای دشمن توسط شهید عباس کریمی در عملیات بدر و استفاده از آب کارون جلوی شهر اهواز در مقابل تانکها دشمن شهید چمران صورت گرفت .

23 - همزمان با صدای شلیک خمپاره دشمن در نقطه ای دور از مواضع ، لاستیکهای فرسوده را با بنزین آتش می زدند . دشمن با دیدن دود لاستیکها به خیال اینکه نقطه مهمی مثل زاغه مهمات را هدف قرار داده آتش خود را بر روی آن نقطه متمرکز می کرد .

24 - قرار بود خط را برای اجرای عملیات ، 100 متر جلوتر ببرند . نیروهای اطلاعات عملیات سیم کشی کردن و چند شب پشت سر هم صدای لودر و بولدوزر را از بلند گو برای دشمن پخش می کرد و دشمن هم منطقه را به منور می بست ولی چیزی مشاهده نمی کری تا اینکه از حساسیتش کاسته شد و دیگر اهمیت نمی داد . شب بعد ماشینهای مهندسی وارد منطقه شدند و کار را تمام کردند . صبح که شد دشمن با خاکریز مستحکمی روبرو شد و از فرط تعجب و عصبانیت منطقه را به آتش بست ولی دیگر کار از کار گذشته بو د .

25 - حفر کانل تا نزدیک مواضع دشمن در جبهه دارخوین جهت پیشروی به سمت پل مارد صورت گرفت . شب حمله نیروهای خودی به راحتی و به دور از دید دشمن تا 200 الی 250 متری دشمن پیش رفتند و به طور ناگهانی و غافلگیرانه بر سر آنها ریختند .

٢٦ - دشمن در حال پیشروی بود . 10 حلقه لاستیک فرسوده موجود بود ، درون آنها را با T N T و دینامیت جاسازی کردند ، فیتیله ای برای آن قرار دادند و به سمت دشمن رهایشان کردند . با انفجار آنها بین صفوف دشمن تلفات وضایعات بی سابقه ای بر دشمن وارد شد .

27 - آتش توپخانه دشمن شدید بود . یک اسیر عراقی را درصحنه نبرد پای بیسیم آوردند و او را وادار کردند با فرماندهی خود در عقبه دشمن تماس گرفته و وانمود کردند که هنوز در مواضع خود مستقر هستند و ایرانی ها هنوز آنجا را تصرف نکرده اند و آتش توپخانه بر سر آنها میریزد لذا آتش توپخانه را قطع کردند و در نتیجه رفت و آمد در منطقه راحتر شد و خط استحکام یافت .

28 - دو شب قبل از عملیات خاکریزی فریبنده به طول یک کیلومتر عمود بر خط زده شد . فردا صبح دشمن با مشاهده خاکریز جدید همان نقطه را زیر آتش گرفت . همان شب یعنی یک شب قبل از عملیات ماشینهای مهندسی شروع به زدن خاکریز و اقدامات مهندسی در نقطه ای دیگر در منطقه کردند از روستای دقاقله تا دهلاویه . دشمن با شنیدن صدای ماشین های مهندسی ، خیال کرد ادامه خاکریز قبلی است و چون گرای همان نقطه خاکریز عمودی را داشت همان خاکریز فریبنده را زیر آتش گرفت غافل از اینکه در جای دیگری اقدامات اصلی در حال انجام است . (عملیات طریق القدس)

29 - برای فریب دشمن ، ماکتی شبیه سایتهای موشکی ساخته و در منطقه نصب کرده بودند . ظاهر فریبنده سایت به گونه ای بود که مدتی بعد هواپیماهای دشمن به آن حمله کردند .

30 - در نزدیکی نقاط به خط مقدم حمام صحرایی ایجاد می کرد تا نیروها تمیز و با روحیه باشند . (شهید حاج احمد کاظمی)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.